• Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego
  • Oświetlenie do pokoju dziecięcego

Oświetlenie do pokoju dziecięcego

Pośród wielu pomieszczeń, w których toczy się nasze życie rodzinne, jedno z nich jest szczególne. Szczególne dla nas dorosłych. Jest częścią magii rodziny i ogniska domowego. Pokój dziecięcy jest częścią mistyki rodziny. Otaczamy go czymś miedzy czcią i obawą. Ze względu na jego wyjątkowego użytkownika. Dziecko.

Szczególne potrzeby dzieci, związane nade wszystko z jego rozwojem osobowościowym i emocjonalnym bezpośredniego otoczenia, w którym najczęściej przebywa. To otoczenie kształtowane jest poprzez  kolor i światło.
Przedstawię tutaj podstawowe zasady kształtowania szeroko rozumianego oświetlenia tej wyjątkowej przestrzeni.
Pierwsza generalna zasada, związana jest z podziałem pokoju dziecięcego na strefy użytkowania. Podział na strefy jest niezależny od wieku dziecka.

Są to:
– strefa zabawy / nauki
– strefa relaksu / snu

To, co jest niezwykle istotne w tym generalnym podziale na strefy użytkowania, a co za tym idzie oświetlenia, to powiązanie strefy zabawy / nauki z bezpośrednim dostępem do światła dziennego – czyli lokalizowanie jej przy oknie, zaś strefa relaksu / snu powinna być zlokalizowana w najbardziej oddalonej od okna strefie.
Jeśli chodzi o oświetlenie sztuczne, jest ono oczywiście ściśle powiązane z podziałem pokoju dziecięcego na strefy użytkowania, jednocześnie stosuje się elementy oświetlenia bezpośrednio związane z wykonywanymi w pokoju przez dziecko czynnościami lub z elementami aranżacji wnętrza.
W strefie zabawy / nauki, najważniejsze jest oświetlenie ogólne, miękkie, rozproszone, może być w nim zastosowana nieco chłodniejsza barwa światła (np. 4500K). Oświetlenie to powinno znajdować się nad główną częścią strefy, stanowiąc niejednokrotnie także element oświetlenia ogólnego dla całego pomieszczenia, jeśli jego powierzchnia jest niewielka. Jeśli jednak dysponujemy odpowiednią powierzchnią pomieszczenia, warto zastosować oprawę oświetlającą jedynie tą strefę. Forma lampy / oprawy może nawiązywać do wieku i zainteresowań dziecka. Może to być oprawa zwieszana, dostropowa lub montowana na lub w ścianie (np. świecąca na sufit). Jeżeli z uwagi na wiek dziecka, w strefie tej pojawia się już biurko, oczywiście należy zastosować odpowiednią lampkę na biurko, bezpośrednio oświetlającą miejsce nauki, choć najważniejsze będzie tu wykorzystanie w tym celu światła naturalnego.
Strefa snu i relaksu, to oczywiście lampka nocna. Z uwagi na wiek dziecka, może mieć różną formę i kształt a w przypadku dzieci starszych powinna także zapewniać możliwość czytania przed snem. Dla dzieci młodszych (wiek 0-4 lat) należy zapewnić możliwość delikatnego świecenia podczas snu.
To, na co należy zwrócić uwagę, to różnorodność kolorów samych opraw, dostosowanych do wieku i zainteresowań dzieci. Lampy powinny jednak dawać światło białe a nie kolorowe, powinny dawać światło delikatne i nie prześwietlać tą strefę. Mogą pojawić się także oprawy dające zróżnicowane kolory światła ale jako dodatki urozmaicające przestrzeń a nie podstawę. Szczególnie tutaj ważne jest stworzenie światłem dobrego klimatu do odpoczynku.
Dobrze zaprojektowane oświetlenie, zastosowanie pięknych lamp tworzących przyjazny dla dziecka nastrój, daje możliwość właściwego rozwoju osobowościowego dziecka i umożliwia wykorzystanie go zgodnie z rytmem dnia. Po inspiracje zapraszamy do warszawskiego Muppetshop.

www.muppetshop.eu

????????????????????????????????????

Tekst: mgr inż. arch. Miłosz Kowalski – architekt, projektant oświetlenia, wieloletni wykładowca na Wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Krakowskiej oraz wykładowca w Szkoleniowej Placówce Oświatowej Creator w Warszawie. Właściciel studia projektowego NO-BOX STUDIO / 2 LAMPKI DESIGN. Swoje zamiłowanie do architektury łączę od wielu lat  z pracą dydaktyczną, praca nad tworzeniem i przekazywaniem swojej wiedzy stała się dla mnie pasją i spełnieniem. Poza pracą to narciarstwo i pływanie sprawia, ze czuję się człowiekiem wolnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.