W tym roku zima z opadami śniegu zwleka z nadejściem, ale jest to doskonały moment na sprawdzenie naszego sprzętu mechanicznego i upewnienie się czy nadal jest sprawny. Dzięki temu nie będziemy zaskoczeni czy bezradni w „chwili prawdy” czyli pierwszego poważnego śnieżnego opadu.
Odśnieżarka z zasady jest maszyną przeznaczoną do wieloletniego użytkowania i, jak każdy sprzęt mechaniczny, wymaga odpowiedniej konserwacji. „Dbając o maszynę nie tylko wydłużamy jej żywotność, ale także zapewniamy bezpieczeństwo sobie podczas pracy i otoczeniu. Prawidłowa konserwacja i obsługa maszyny umożliwiają utrzymanie jej w doskonałym stanie technicznym przez bardzo długi czas. Wiele tego typu czynności można wykonywać samemu, ale jeśli mamy wątpliwości co do naszych umiejętności lub po prostu nie mamy na to czasu – warto zwrócić się o pomoc do autoryzowanego punktu serwisowego, w którym wykwalifikowany pracownik sprawdzi odśnieżarkę i udzieli praktycznych porad na przyszłość.” – wyjaśnia Rafał Pęczkowski, Product Manager z Aries Power Equipment – Generalnego Dystrybutora maszyn i urządzeń Honda w Polsce.
Podstawowy zakres kontroli odśnieżarki spalinowej przed nowym sezonem – praktyczne porady eksperta
– Pierwszą zasadą prawidłowej eksploatacji spalinowej odśnieżarki jest ogólny przegląd jej stanu technicznego na zakończenie sezonu zimowego oraz przed rozpoczęciem kolejnego. Najczęściej nie przykładamy wagi do kontroli po sezonie, dlatego warto dokładnie sprawdzić sprawność odśnieżarki przed pierwszymi opadami śniegu. Przed przystąpieniem do przeglądu, zwłaszcza w przypadku osób mniej doświadczonych w eksploatacji odśnieżarek, warto przypomnieć sobie wskazówki zawarte w Instrukcji Obsługi danego modelu.
Olej – drugą zasadą jest wymiana oleju, przynajmniej raz w roku: przed sezonem lub po jego zakończeniu. Bardziej praktycznym podejściem jest jego wymiana przed sezonem, ponieważ mamy wówczas pewność, że maszyna będzie pracować na świeżych zasobach. W tym celu, jeśli nie zrobiliśmy tego po uprzedniej zimie, należy oczyścić silnik z zużytego oleju i wlać świeży na zakończenie przeglądu.
Jeśli posiadamy odśnieżarkę z napędem hydrostatycznym, który płynnie dostosowuje prędkość jazdy do panujących warunków a zwłaszcza do grubości warstwy śniegu, np. Honda HSS 970, HSS 760 czy HSS 1380 ET, trzeba również sprawdzić olej w przekładni.
W przypadku intensywnego użytkowania maszyny, olej należy wymieniać częściej i najlepiej jest zastosować zalecany harmonogram wymiany oleju umieszczony w instrukcji obsługi danego modelu odśnieżarki.
– Świeca zapłonowa – warto regularnie sprawdzać stan świecy zapłonowej i wymienić ją na nową, jeśli zauważymy na niej warstwę nalotu lub jakiekolwiek pęknięcia, uszkodzenia izolatora. Podstawową zasadą bezpieczeństwa przy wykonywaniu tej czynności jest uprzednie upewnienie się, że maszyna jest wyłączona. Przy wkręcaniu tej samej lub nowej świecy, zależnie od zaistniałej sytuacji, należy dokładnie ją dokręcić. Niewłaściwie dokręcona świeca może uszkodzić silnik.
– Akumulator – kontrola stanu akumulatora dotyczy odśnieżarek wyposażonych w rozrusznik elektryczny, który zapewnia natychmiastowe uruchomienie maszyny nawet w najbardziej srogich warunkach, np. Honda HSS 760 ETS i w odśnieżarkach o najwyższym stopniu zaawansowania technicznego – modelach wyposażonych w napęd hybrydowy, np. Honda HSS1380i E oraz w modelach Honda HSM, jak HSM 1180i E, HSM 1390ik ZE.
Należy także pamiętać o doładowywaniu akumulatora w trakcie sezonu zimowego zależnie od intensywności eksploatacji maszyny i potrzeb.
– Elementy zużywające się mechanicznie – elementy ścierające się podczas eksploatacji jak gumowe końcówki wirników, w które wyposażona jest np. Honda HS 550 E, i płozy regulacyjne w np. Honda HSS 970, powinny być systematycznie kontrolowane. Elementy te, utrzymujące pracę maszyny na wysokości i zabezpieczające nawierzchnię przed ewentualnymi uszkodzeniami, zużywają się w sposób naturalny i powinny być okresowo wymieniane.
– Układ jezdny – odśnieżarki są wyposażone w dwa rodzaje układu jezdnego: kołowy, jak np. Honda HS 550E, HS 621 K1 GE czy HSS 760 EW lub gąsienicowy, np. Honda HS 622K1 HT, HSS 760 ETS, HSS 970 ET czy HSS 1380i ET. Zawsze przed zimą należy sprawdzić jego sprawność, a w przypadku odśnieżarek na gąsienicach – dodatkowo należy wyregulować ich ustawienie.
– Elementy sterujące – przed zimowym uruchomieniem odśnieżarki warto także sprawdzić sprawność elementów sterujących, jak np. linki, cięgna czy ruchomość komina wyrzucającego śnieg
– Śruby – kontrola stopnia dokręcenia śrub i innych połączeń powinna być wykonana przed każdym uruchomieniem maszyny i zwłaszcza po wiosenno-letnim postoju odśnieżarki. Warto jest też zaopatrzyć się, na wypadek nagłej potrzeby, w dodatkowy komplet śrub zabezpieczających wirnik przed przeciążeniami.
– Zabezpieczenie przed korozją – nie lekceważmy tego aspektu, by maszyna służyła nam przez wiele lat. Warto systematycznie i dokładnie oglądać stan warstwy lakieru, by jak najszybciej wykrywać ewentualne jej uszkodzenia i na bieżąco zabezpieczać je przed korozją.
– Paliwo – przed nowym sezonem należy napełnić zbiornik świeżym paliwem (maszyny z silnikiem spalinowym przechowujemy bez paliwa, ponieważ benzyna traci na jakości w miarę upływu czasu i nie wskazane jest jej przetrzymywanie dłużej niż miesiąc).
– Dodatkowo, przed uruchomieniem maszyny w nowym sezonie zimowym, warto także sprawdzić stan techniczny zabezpieczeń ślimaka podającego oraz stopień zużycia prowadnic osłon wirnika.
www.mojahonda.pl