chmara.rosinke to uznany i nagradzany duet polskich projektantów działających w Polsce i za granicą. Ania Rosinke i Maciej Chmara prowadzą swoją pracownię w Wiedniu i Gdańsku, gdzie realizują zarówno projekty koncepcyjne, powstałe z własnej inicjatywy, jak i te dla dużych marek, jak COS.
Mobilna kuchnia
Poznali się na studiach na ASP w Gdańsku, skąd wyjechali na stypendium, a później dalsze studia sztuki i architektury w Austrii. Tam z czasem otworzyli swoje studio projektowe. Zrobiło się o nich głośno za sprawą projektu „mobile hospitality” – mobilnej kuchni i stołu, z którymi podróżowali po Europie, by wspólnie z nieznajomymi gotować i spontanicznie zasiadać do posiłków w przestrzeni miasta. Projektem „mobilnej gościnności” chmara.rosinke podjęli temat odpowiedzialności za wygląd miasta i zwrócili uwagę na istotność kontaktów międzyludzkich, które tak łatwo nawiązać przy wspólnym jedzeniu. Projekt był prezentowany na licznych międzynarodowych wystawach i zdobył wiele nagród: m.in. na prestiżowym Festiwalu DMY w Berlinie, nagrodę NWW oraz wyróżnienie od ministerstwa kultury Austrii w dziedzinie eksperymentalnego designu. Ukazuje on dobrze projektowe podejście duetu, który swoje inspiracje czerpie ze zjawisk socjokulturowych i łączy tradycyjne rzemiosło i zamiłowanie do detalu z konceptualnym i ekologicznym podejściem do tworzenia.
chmara.rosinke zasłynęli z projektu „mobile.hospitality” – mobilnej kuchni, z którą podróżowali po Europie, by gotować i spontanicznie zasiadać do stołu z nieznajomymi.
Inspiracja rzemiosłem
Projekty chmara.rosinke charakteryzują się prostotą i humorem, a ich środki estetyczne często ograniczone są do archetypicznego minimum. Tworząc minimalistyczne, a jednocześnie emocjonalne obiekty, takie jak stojący zegar „grandmother’s clock”, designerzy operują pojęciem nostalgii, stosując jednocześnie w produkcji nowoczesną technologię druku 3D. Podobną wrażliwość widać w zrealizowanym niedawno projekcie garderoby („the tailor’s ritual”) dla ekskluzywnego krawca mody męskiej, której elegancka i współczesna forma spotyka się z bogatą tradycją rzemieślniczą starego zakładu mody. Do wykonania tego i wielu innych obiektów młodego duetu zostało użyte masywne drewno klonowe, wykończone olejem lnianym i pomarańczowym, a ich produkcja odbywa się regionalnie w Polsce i Austrii.
www.chmararosinke.com