Meble, ceramika, szkło, kurtki, a nawet śpiwory. Produkty z najwyższej półki, wielokrotnie nagradzane kolekcje, światowej klasy innowacyjne projekty. A wszystko to z Polski. Zaskoczeni? Z Pole Position Intytut Adama Mickiewicza, działający pod marką Culture.pl, prezentuje najlepsze i najbardziej intrygujące marki Polski w Nowym Jorku podczas WantedDesign. Jesteście gotowi?
Maj zastanie polski design w Nowym Jorku. Podczas tegorocznej edycji festiwalu WantedDesign, Culture.pl zaprezentuje projekty najlepszych i najciekawszych marek z polski. Polska jest obecnie światowym zawodnikiem w wielu dziedzinach: od branży meblarskiej, poprzez manufaktury ceramiki i szkła, aż po produkcję kurtek i śpiworów. Dla renomowanych firm cieszących się wielopokoleniową tradycją i uznaniem, to właśnie design stanowi istotny aspekt modernizacji przedsiębiorstwa. Dziś, chcąc wejść pewnym krokiem w XXI wiek, coraz więcej polskich firm stawia na współpracę z rodzimymi projektantami, by wspólnie tworzyć świeże, innowacyjne i piękne produkty światowej klasy.
Na wystawie Pole Position. Best Brands from Poland w Nowym Jorku, Culture.pl zaprezentuje wybrane gałęzie przemysłu: meble, ceramikę i szkło oraz ciekawe przykłady odzieży i produktów outdorowych. To tylko namiastka tego, w czym w ostatnich latach Polska wiedzie prym. Transport publiczny czy sprzęt sportowy i medyczny to kolejne dziedziny, którymi możemy się pochwalić.
Polska jest obecnie jednym z czołowych producentów i eksporterów mebli na świecie. Na wystawie obejrzymy marki, które regularnie współpracują z grupą doświadczonych polskich projektantów, dbając o to, by kolejne kolekcje nie odbiegały poziomem od światowych trendów. Ich produkty coraz częściej zyskują uznanie branży, sięgając po międzynarodowe nagrody, w tym prestiżowy RED DOT DESIGN AWARD. Na wystawie zobaczymy m.in. fotel Tulli (Tomek Rygalik dla Noti), fotel Clapp (Piotr Kuchciński dla Noti) kolekcję Pelikan (Przemysław Mac Stopa dla Profim) oraz stoliki H2 (Piotr Kuchciński dla Balmy) uhonorowane tym wyróżnieniem.
Silną pozycję na arenie międzynarodowej zajmują również producenci ceramiki i szkła, którzy
z powodzeniem podbijają także rynek amerykański. Tradycyjne manufaktury porcelany takie jak Porcelana Kristoff czy Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież S.A. zdecydowały się, by obok swoich klasycznych kolekcji wprowadzić odświeżone, współczesne wzory. Te z miejsca zdobyły zainteresowanie klientów. Manufaktura Kristoff jako pierwsza podjęła takie działania zapraszając do współpracy młodych ilustratorów, z kolei istniejąca od ponad dwustu lat fabryka w Ćmielowie, słynącą z porcelanowych figurek produkowanych w latach 50-tych i 60 – tych XX wieku, rozpoczęła współpracę z Markiem Cecułą, znakomitym artystą ceramikiem, założycielem Ćmielów Design Studio. Manufaktura w Bolesławcu również zdecydowała się uwspółcześnienie kolekcji podejmując współpracę z projektantką Dorotą Koziarą.
W Nowym Jorku zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć doskonałe przykłady połączenia tradycyjnego rzemiosła z atrakcyjnym wzornictwem, w tym m.in. uroczy zestaw do herbaty Circus, kolorowe talerze z kolekcji Renesans oraz Blue Line.
Nieco bardziej zaskakującym polskim produktem, który podbija światowe rynki stanowi polski puch gęsi. Pozyskiwany jest ze specjalnego gatunku gęsi i należy do najcieplejszych na świecie. Mimo wielu lat intensywnego rozwoju nowych technologii, puch gęsi, jako izolator pozostaje niezastąpiony. Obecne na wystawie polskie firmy outdoorowe, we współpracy z polskimi himalaistami i projektantami, wykorzystują ten naturalny surowiec by tworzyć najwyższej jakości kurtki i śpiwory dla optymalnej ochrony przed ekstremalnymi warunkami atmosferycznymi.
Na wystawie Pole Position zaprezentowane zostaną produkty następujących firm: NOTI, Paged Meble, Comforty, Vox, Mikomax, Balma, Profim, Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież S.A., Fabryka Naczyń Kamionkowych Manufaktura w Bolesławcu, Porcelana Kristoff, Yeti, Pajak Sport oraz projektu Polski Stół (wspólna inicjatywa Porcelany Kristoff, Bolesławca i Huty Julia).
Obok wielkich firm zaprezentowane zostaną także nieco mniejsze, ale równie intrygujące
i silne polskie marki: Zięta Prozessdesign, Vzór, Bogdan Kosak Modelarnia Ceramiczna, Malafor oraz Pan Tu Nie Stał. Ich siła tkwi w innowacyjnym pomyśle i technologii oraz lokalnej produkcji.
Ponad 25 lat po upadku komunizmu, i Polska znalazła się na najlepszej pozycji startowej. Design służy, jako wspaniała platforma do prezentacji współczesnej polskiej kultury i promocji polskiej kreatywności za granicami kraju. Polska jest gotowa do startu. A Ty? Wystawa odbywa się w ramach programu promocji polskiego designu za granicą koordynowanego przez Culture.pl. Koncepcja wystawy powstała we współpracy z Zamkiem Cieszyn.