Firma FAKRO jest partnerem organizowanego przez Izbę Architektów RP programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”.
Pomysł na program narodził się kilka lat temu w Izbie Architektów RP i miał być odpowiedzią na otaczającą nas „bylejakość” przestrzeni publicznej. W roku szkolnym 2013/2014 w ramach pierwszej edycji programu, blisko 1800 uczniów z 65 szkół ponadpodstawowych z całej Polski poznawało podstawowe pojęcia z zakresu architektury i urbanistyki. Edycja ta zakończyła się konkursem dla uczestniczącej w programie młodzieży, którego tematem była: „Nasza ulica i my”. Ogłoszenie wyników z oficjalnym wręczeniem nagród odbyło się w siedzibie IARP w Warszawie.
Honorowy patronat nad programem objęli Minister Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, natomiast partnerem akcji jest FAKRO. Firma z Nowego Sącza od lat prowadzi szkolenia produktowe adresowane do dekarzy, architektów i sprzedawców oraz aktywnie współpracuje z uczelniami. Podnoszenie poziomu wiedzy teoretycznej oraz praktycznej na temat produktów FAKRO dla szerokiego kręgu odbiorców, stało się priorytetowym celem działań w zakresie szkoleń. FAKRO rozumie i docenia wartość przekazywania posiadanej wiedzy, stąd też decyzja o zaangażowaniu się w program „Kształtowanie przestrzeni”.
„Mamy świadomość tego, jak ważna jest edukacja młodzieży, która wkrótce wejdzie w dorosłe życie, dlatego od wielu lat współpracujemy ze szkołami i uczelniami budowlanymi. Z dużą satysfakcją staliśmy się partnerem programu edukacyjnego Kształtowanie Przestrzeni, przygotowanego przez IARP dla młodzieży szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych. Liczymy, że dzięki niemu młode pokolenie będzie mieć większą wiedzę na temat zagospodarowania przestrzeni oraz będzie dbać o ład i porządek architektoniczny w swoim otoczeniu” – przekonuje Małgorzata Respekta-Paszkiewicz specjalista ds. współpracy z Architektami w firmie FAKRO.
Opracowany przez Izbę Architektów RP program edukacyjny to zestaw gotowych scenariuszy lekcji przygotowanych dla nauczycieli, o dowolnej specjalizacji. Od nauczycieli nie jest wymagana specjalistyczna wiedza w zakresie architektury lub urbanistyki. Muszą oni jedynie wziąć udział w tematycznych szkoleniach, przygotowujących do prowadzenia zajęć w trzech wybranych blokach tematycznych: „Mój dom” dotyczy projektowania, aranżacji wnętrz oraz architektury budynku. Drugi moduł „Dzielnica, moduł, wieś, metropolia” traktuje o przestrzeni publicznej. Trzeci – „Historia architektury” umożliwi młodzieży bliższe poznanie stylów architektonicznych. Pomocą fachową służą nauczycielom architekci koordynatorzy, przydzieleni do konkretnych szkół przez Okręgowe Izby Architektów RP.
Planowana jest już kolejna, druga edycja programu, która rozpocznie się wraz z rokiem szkolnym 2014/2015. Organizatorzy liczą na zwiększenie zasięgu całej akcji. Chcą również dotrzeć z edukacją architektoniczną do młodszych odbiorców. W tym celu opracowywany jest specjalny program dla uczniów szkół podstawowych.