Dwie atrakcyjne nowości produktowe Geberit zostały nagrodzone za najwyższą jakość wzornictwa. Produkty były oceniane prze jury 30 specjalistów „red dot design award“.
Projektanci i producenci z całego świata zgłosili do najbardziej znanego, niemieckiego, konkursu 4515 produktów i wzorów produkcyjnych.
Unikalne wzornictwo przycisku bezdotykowego Sigma80 i modułu Monolith do umywalki ostatecznie przekonały jury. „Z takimi osiągnięciami, Geberit nie tylko udowadnia wyjątkową, zdumiewającą wręcz jakość wzornictwa swoich projektów, ale także pokazuje, że design może być integralną częścią innowacyjnych rozwiązań w produktach” – ocenia profesor Dr. Peter Zec, inicjator i CEO of the „red dot design award“, the award at Geberit.
Nagroda „red dot design award“ – jest przyznawana od 1950-go roku – w trzech dyscyplinach:
„red dot award: product design “,
„red dot award: communication design”
„red dot award: design concept “.
Nagroda “red dot award” jest uznawana w środowisku designerów za jedną z najbardziej znaczących , a jury za najbardziej wymagające w swojej kategorii.
Sigma01
Nowy przycisk z rodziny Sigma do spłuczek UP300 i UP320 może przypominać klientom 8-letni już wzór najbardziej popularnego przycisku firmy Geberit – Samby. Takie właśnie było założenie projektantów. Sigma01 to przycisk Samba zaadoptowany do współczesnego języka designu. Ta przemiana pozwoliła na wprowadzenie korzystnych zmian:
Zmiana koloru KB (chrom + chrom strukturalny) zastąpiony przez KA (chrom + chrom mat)
Możliwość zastosowania pojemnika na kostki higieniczne
Numer katalogowy – zmiana ostatniej cyfry (np. 115.770.11.5)
Termin wprowadzenia nowego przycisku na rynek 01.04.2012
Sigma80
Nowy, elektroniczny przycisk spłukujący do WC, nagrodzony „red dot design award 2012”, jest przeznaczony do zastosowania w łazienkach domowych i półpublicznych. Uruchamiany czujnikiem podczerwieni robi wrażenie sztucznej inteligencji zaklętej w tafli szkła. Jest to jednolita płytka dostępna w dwóch kolorach – czarnym i ciemnym, dymionym lustrze; dostosowana do montażu na spłuczce podtynkowej Geberit Duofix (UP300 i UP320). Można ją także zamontować na stelażach w już istniejących łazienkach, pod warunkiem jednak doprowadzenia instalacji elektrycznej w okolice przycisku. Kolorów, którymi można się cieszyć na co dzień jest znacznie więcej. Diody widoczne pod szkłem mogą świecić się w różnych kolorach: żółtym, pomarańczowym, zielonym, niebieskim i czerwonym. Zmiana koloru jest bardzo prosta i można jej dokonać w dowolnym momencie. Przycisk zużywa bardzo małą ilość energii elektrycznej.
Kiedy w łazience nie ma żadnego użytkownika diody gasną, a gdy przycisk wykryje najmniejszy ruch włącza diody w wybranym kolorze. Uruchomienie spłukiwania wymaga jedynie zbliżenia ręki do wybranej linii diód. Przycisk odpowiada i na rozpoczęcie procesu spłukiwania diody zmieniają kolor na biały.
Numery katalogowe przycisków:
– Sigma80, szkło czarne 116.090.SG.1
– Sigma80, szkło lustrzane 116.090.SM.1
Termin wprowadzenia nowego przycisku na rynek 01.04.2012
Pozostałe przyciski
Uzupełnieniem oferty przycisków spłukujących do spłuczki Sigma (UP300, UP320) są nowe materiały zastosowane do produkcji wypełnienia przycisków. Jest to działanie na wyraźne życzenie rynku:
– Sigma40 (DuoFresh), przyciski szklane
115.600.SS.1 szkło białe
115.600.SR.1 szkło czarne
115.600.SQ.1 szkło umbra
Termin wprowadzenia 01.04.2012
– Sigma50, szkło dymione
115.788.SD.1 szkło bezpieczne
Termin wprowadzenia 01.04.2012
– Sigma20, stal nierdzewna
115.778.SN.1 Przycisk Sigma20
115.781.SN.1 Przycisk Sigma20 z mocowaniem
Termin wprowadzenia 01.04.2012
Moduł Monolith do umywalki.
Moduły Monolith do WC wprowadzone w zeszłym roku na rynek polski spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem przez projektantów wnętrz. Początkowo prezentowane jako produkt przeznaczony do remontów ze względu na prostotę montażu i piękny elegancki wygląd. Okazało się jednak, że to zupełnie nowy pomysł na aranżację łazienki. W istocie elegancki moduł z wbudowaną spłuczką natynkową, pełniącą funkcje rezerwuaru dla toalety stojącej robi ogromne wrażenie. Monolith do WC to także stelaż, na którym można zawiesić ceramiczną muszlę podwieszaną a nawet toaletę myjącą Geberit AquaClean.
Czysta forma i wysoka jakość łączą harmonijnie miskę z łazienką.
Pojedynczy moduł Monolith do WC nie był jeszcze wystarczająco efektowny w łazience, w której musiał znaleźć się również bidet i umywalka. Dlatego firma Geberit postanowiła rozszerzyć ofertę modułów Monolith. Od kwietnia tego roku można zamawiać moduły Monolith do bidetu, a od lipca bardzo pomysłowe i porządkujące życie w łazience moduły Monolith do umywalki. Cała nowa seria ma wysokość 114cm.
Dzięki przemyślanym rozwiązaniom technicznym moduły można łatwo podłączyć do istniejącej instalacji bez rujnujących przeróbek. Bez kucia, bez uzupełniania glazury, bez gruzu. Instalacja wykonywana jest w jednym cyklu przez jedną osobę. Łazienka może być gotowa po zaledwie kilku godzinach. Nowoczesny wygląd modułu Monolith skłania do zastosowania go w designerskich rozwiązaniach. Produkt jest wykonany w kilku wykończeniach kolorystycznych: białym, czarnym , ment i umbra.
Moduł Monolith do umywalki o wysokości 114 cm będzie oferowany w kilku wersjach montażowych. Może być wyposażony w wysuwane szafki obustronne lub jednostronne (prawe lub lewe) oraz wieszaki na ręczniki w dwóch dostępnych długościach. Dzięki takiemu wyposażeniu modułu do umywalki zakup szafek i półek na łazienkowe bibeloty nie jest już konieczny. Wszystkie kosmetyki schowamy do wysuwanych szafek, a wierzch modułu możemy wykorzystać jako podręczną półkę.\
asortymencie znajdują się moduły dostosowane do baterii ściennych i stojących. Przed zakupem należy sprawdzić możliwość zamontowania baterii wybranego producenta na module Monolith.
Zalety modułu Monolith:
Łatwa instalacja baterii
Zintegrowany syfon
Dodatkowe wyposażenie (opcjonalne)
Szafki (lewa lub/i prawa)
Wieszak na ręcznik
Termin: 01.07.2012
Samozasilanie do baterii elektronicznych
Baterie elektroniczne do toalet publicznych zasilane bateryjnie traciły zasilanie po mniej więcej dwóch latach. Ten moment kiedy trzeba wymienić ogniwa bateryjne zasilające baterie elektroniczne nigdy nie jest momentem odpowiednim. Tak dużo czasu upływa od momentu montażu baterii, że administrator takich toalet traci często kontakt z wykonawcą czy serwisem.
Dlatego firma Geberit zadbała o swoich klientów wprowadzając do oferty specjalne urządzenie zapewniające ładowanie się ogniw zasilających baterie elektroniczne.
Jak to możliwe?
Do mieszacza baterii elektronicznej doprowadzana jest instalacja wodociągowa. Urządzenie montowane jest na rurze wody zmieszanej i przy wypływie wody uruchamiana jest turbinka, która ładuje ogniwo. Im częściej bateria jest używana, tym mocniej się ona ładuje. Do zestawu można dokupić ładowarkę, która umożliwia doładowanie rzadko wykorzystywanych baterii.
Podsumowanie
Grupa Geberit z powodzeniem zamknęła trudny rok, osiągając znacznie lepsze wyniki niż otoczenie rynkowe. Sprzedaż w roku 2011 wyniosła 2.123 milionów CHF. Zanotowano spadek sprzedaży wyrażonej we frankach szwajcarskich o 1,1%. Jednakże w przeliczeniu wartości sprzedaży na waluty lokalne uzyskano ponadprzeciętny wzrost obrotów o 9,5%. Zysk operacyjny (EBIT) zmniejszył się o 7,6% do poziomu 449 milionów CHF, co było związane głównie z silnym frankiem szwajcarskim. Przy założeniu stałego kursu franka szwajcarskiego zysk operacyjny uległby zwiększeniu. Zysk operacyjny EBIT wyniósł 21,2% (w poprzednim roku 22,6%). Zysk netto zmniejszył się o 5,6%, osiągając poziom 384 milionów CHF, przy rentowności sprzedaży rzędu 18,1% (w poprzednim roku 18,9%). Zysk netto na jedną akcję spadł o 4,8% do 9,82 CHF. Chociaż wartość wolnych środków pieniężnych nie osiągnęła rekordowego poziomu z zeszłego roku, pozostaje ona nadal bardzo wysoka, sięgając pułapu 386 milionów CHF, co sprawiło, że podstawy finansowe Grupy uległy dalszemu wzmocnieniu. Walnemu Zgromadzeniu zostanie przedstawiona propozycja wypłaty dywidendy w zwiększonej wysokości 6,3 CHF (+5,0%).
Ponadprzeciętny wzrost obrotów w walutach lokalnych
Ogólnie rzecz biorąc, wyniki sprzedaży na poszczególnych rynkach były optymistyczne. Obroty w krajach europejskich wyrażone w lokalnych walutach wzrosły o 9,5%. Zapoczątkowane w ubiegłym roku ożywienie sprzedaży utrzymywało się w większości krajów europejskich. W roku 2011 odnotowano także wzrost sprzedaży w Ameryce (+10,2%), na Dalekim Wschodzie/w Regionie Pacyfiku (+10,00%) oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce (+7,5%), przy czym niekiedy wzrost ten osiągnięto w skrajnie niesprzyjających warunkach.
Sprzedaż we frankach szwajcarskich produktów z lini produktowej Systemów Sanitarnych spadła o 3,7% do poziomu 1 209 milionów CHF. Obroty liczone w walutach lokalnych wzrosły o 7,0%. Sprzedaż Systemów Rurowych wzrosła o 2,5%, osiągając poziom 914 milionów CHF; a w walutach lokalnych wzrost ten wyniósł aż 13,1%.
Bardzo niekorzystny wpływ kursów walutowych na rachunek wyników
W roku 2011 w dalszym ciągu można było zaobserwować niekorzystny wpływ wysokiego kursu franka szwajcarskiego wobec wszystkich najważniejszych walut Grupy. W sumie wahania kursów walutowych zmniejszyły sprzedaż o około 230 milionów CHF. Zdecydowanie największy wpływ miały w tym wypadku operacje przeliczeniowe z euro. Silna pozycja franka szwajcarskiego sprawiła, że zysk z działalności operacyjnej (EBIT) zmniejszył się o około 55 milionów CHF.
Wysoki poziom rentowności działalności operacyjnej
Mimo nieznacznego spadku sprzedaży oraz zdecydowanie niekorzystnego wpływu zmian kursów walutowych, a także zmian cen surowców Grupa Geberit ponownie zamknęła rok 2011 bardzo dobrymi wynikami z działalności operacyjnej. Spójne zarządzanie kosztami oraz dalsza optymalizacja procesów pomogły utrzymać koszty operacyjne pod kontrolą. Wartość przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej (EBITDA) zmniejszyła się w porównaniu z wynikami roku ubiegłego o 7,3%, osiągając poziom 532 milionów CHF. Mimo wymagającego i trudnego otoczenia marża EBITDA osiągnęła poziom 25,1% (w poprzednim roku 26,7%), przekraczając założony cel przyjęty w perspektywie średniookresowej. Średni wzrost EBITDA, wynoszący 7,4%, znacząco przekroczył odnośny wzrost z okresu ostatnich 10 lat równy 6,2%. Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) spadł o 7,6% do poziomu 449 milionów CHF. Marża EBIT osiągnęła poziom 21,2% (w poprzednim roku 22,6%). Zysk netto zmniejszył się o 5,6%, osiągając poziom 384 milionów CHF. Zysk na akcję zmniejszył się o 4,8% do poziomu 9,82 CHF.
Mocne podstawy finansowe Grupy Geberit
Niższy poziom przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej (EBITDA) spowodował spadek wartości przepływów pieniężnych netto o 7,3% do poziomu 495 milionów CHF. Powiązana z nią wartość wolnych środków pieniężnych również uległa zmniejszeniu o 21,8% do wysokości 386 milionów CHF, co było skutkiem zwiększonych inwestycji w rzeczowy majątek trwały. Trzeba jednakże zaznaczyć, że tylko dwukrotnie w swej historii Geberit osiągnął wyższy poziom wolnych środków pieniężnych, co w efekcie jeszcze bardziej wzmocnienia bardzo solidne podstawy finansowe Grupy Geberit. Oprócz pozostających w dyspozycji Grupy płynnych środków i papierów wartościowych z nieograniczoną zbywalnością o wartości 542 miliony CHF (w poprzednim roku było to 587 milionów CHF), Grupa ma dostęp do niewykorzystanych kredytów na cele operacyjne o wartości 196 milionów CHF. Natomiast zadłużenie Grupy pozostawało praktycznie na niezmienionym poziomie wynoszącym 76 milionów CHF (w poprzednim roku 73 miliony CHF), czego efektem był dodatni stan gotówki netto na koniec roku 2011 wynoszący 466 miliony CHF (w poprzednim roku 513 milionów CHF). Wskaźnik kapitałowy nieco zmalał, lecz nadal utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie 66,9% (w poprzednim roku 70,0%). W przypadku średniej wartości kapitału własnego stopa zwrotu z kapitału własnego (ROE) za badany rok wyniosła 26,0% (w poprzednim roku 27,0%), a stopa zwrotu z zainwestowanego kapitału (ROIC) wyniosła 28,8% (w poprzednim roku 28,7%).
Wyższa wypłata z zysku
Dnia 4 kwietnia 2012 Zarząd Geberit AG zaproponuje Walnemu Zgromadzeniu zwiększenie kwoty wypłaty z zysku do wysokości 6,30 CHF, co oznacza wzrost o 5% w stosunku do roku 2010. Podobnie, jak w roku poprzednim, zostanie ona całkowicie wypłacona z kapitału zapasowego i będzie zwolniona od podatku.
Prognozy na rok 2012
Rok 2012 w branży budowlanej będzie w dalszym ciągu przebiegać pod znakiem politycznej i makroekonomicznej niepewności. Rozwój poszczególnych regionów/rynków i sektorów budownictwa będzie bardzo zróżnicowany. Prawdopodobnym scenariuszem dla Europy będzie wystąpienie przynajmniej łagodnej recesji. Oczekuje się spadku w zakresie projektów finansowanych ze środków publicznych, a wydatki konsumpcyjne i nastroje konsumenckie nie ulegną znaczącej poprawie. W branży budowlanej prognozy sygnalizują nadejście korzystnego trendu w budownictwie mieszkaniowym, który mógłby przynajmniej częściowo zrównoważyć słabe wyniki budownictwa niemieszkalnego. W Ameryce Północnej branża budowlana nadal będzie pogrążona w kryzysie, jakkolwiek budownictwo mieszkaniowe w nadchodzącym roku czeka lekkie ożywienie. Nadal będą maleć nakłady publiczne na projekty budowlane. W Chinach efektem rządowych posunięć mających na celu przeciwdziałanie przegrzaniu rynku nieruchomości był spadek jego aktywności w czwartym kwartale 2011 roku. Natomiast sytuacja budownictwa niemieszkalnego w Chinach nadal będzie korzystna. Rok 2012 stawia przed Grupą Geberit wielkie wyzwania związane z pogarszającą się sytuacją gospodarczą i polityczną. Celem Grupy będzie uzyskanie zachęcających wyników nie tylko na rynkach budowlanych pozostających nadal w dobrej kondycji, lecz także na kurczących się rynkach, oraz dalsze zdobywanie udziałów w rynku. W tym kontekście Geberit zwróci szczególną uwagę na działania w zakresie skoordynowanego marketingu produktów wprowadzonych na rynek w ostatnim czasie oraz na różnorodne inicjatywy dotyczące wzrostu organicznego, a także bardzo obiecującą ofertę toalet myjących. Jednocześnie zgodnie z obowiązującą w firmie Geberit kulturą Spółki nadal powinna być kontynuowana optymalizacja procesów biznesowych. Zdaniem Kierownictwa Spółka jest bardzo dobrze przygotowana na czekające ją zadania.
Grupa Geberit jako lider europejskiego rynku w dziedzinie technologii sanitarnej jest globalnym dostawcą realizującym sprzedaż o wartości 2,1 miliarda CHF. Zatrudnia 6 000 pracowników w 41 krajach na całym świecie.
Podstawowe dane finansowe według stanu na dzień 31 grudnia 2011
W milionach CHF |
1.01 – 31.12.2011 |
1.01 – 31.12.2010 |
Przychody ze sprzedaży |
2 122,60 |
2 146,90 |
Zmiana w % |
-1,10 |
-1,60 |
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej (EBITDA) |
532,00 |
573,70 |
Zmiana w % |
-7,30 |
-6,10 |
Marża w % |
25,10 |
26,70 |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
449,20 |
486,20 |
Zmiana w % |
-7,60 |
-7,70 |
Marża w % |
21,20 |
22,60 |
Zysk netto |
384,0 |
406,80 |
Zmiana w % |
– 5,60 |
2,30 |
Marża w % |
18,10 |
18,90 |
Zysk na jedną akcję (CHF) |
9,82 |
10,32 |
Zmiana w % |
-4,80 |
1,40 |
31.12.2011 |
31.12.2010 |
|
Kapitał własny |
1 419,50 |
1 520,90 |
Wskaźnik kapitałowy % |
66,90 |
70,00 |
Środki płynne pomniejszone o zadłużenie |
466,40 |
513,20 |
Liczba zatrudnionych |
6 004 |
5 820 |