Multidyscyplinarna konferencja VELUX „Build for Life”, która odbyła się w formule on-line 15-17 listopada, zgromadziła przed ekranami komputerów ponad 24 000 odbiorców ze 170 krajów. Mogli oni wysłuchać ponad 100 ekspertów z całego świata, którzy dzielili się swoją wiedzą na dwóch scenach wydarzenia: Kompas dla budownictwa i Sympozjum o Świetle Dziennym, a wśród nich znaleźli się również polscy naukowcy.
U podstaw konferencji znalazła się nowa koncepcja zrównoważonych budynków i społeczności, którą firma VELUX chce popularyzować. Obejmuje ona wiele wyzwań występujących w branży budowlanej, proponując nowatorskie podejście do naszych przyszłych i obecnych miejsc zamieszkania. Zakłada, że obecne budownictwo wywiera ogromny wpływ nie tylko na mieszkańców tych obiektów, lecz również na całe ekosystemy, od których jesteśmy zależni. Nowa koncepcja to część korporacyjnej strategii zrównoważonego rozwoju firmy VELUX. Jest to również jej wkład w realizację Celu 11 przyjętego przez ONZ (Zrównoważone Miasta i Społeczności).
Znaczna część wykładów ekspertów biorących udział w konferencji została zamieszczona na platformie VIMEO i jest ogólnodostępna, zatem można sięgnąć po inspirację i wiedzę w każdej chwili: https://vimeo.com/veluxbuildforlife
Znaczenie dobrej jakości powietrza wewnątrz budynków
W ramach sesji „Healthy” (Zdrowie), wystąpiła prof. Lidia Morawska, jedyna ze 100-najbardziej wpływowych ludzi 2021 roku według miesięcznika Time, która jest specjalistką od jakości powietrza i jego wpływu na zdrowie. Jest wybitnym profesorem na Queensland University of Technology w Brisbane w Australii oraz dyrektorem Międzynarodowego Laboratorium Jakości Powietrza i Zdrowia QUT, jednostką współpracującą ze Światową Organizacją Zdrowia. Zyskała uznanie za stworzenie interdyscyplinarnej grupy badawczej, która opracowała znaczenie transmisji cząstek zawierających wirus SARS-CoV-2 w powietrzu oraz rodzące to ryzyko dla zdrowia.
W swoim wystąpieniu prof. Lidia Morawska zauważyła, że ponad 95% czasu spędzamy w budynkach oddychając wewnętrznym powietrzem. Podkreśliła rolę dobrej wentylacji wewnątrz budynku w dobie COVID-19. Jak bowiem potwierdziły badania, wirus ten rozprzestrzenia się drogą powietrzną. Jego transmisję można złagodzić poprzez otwieranie okien i drzwi, wykorzystanie systemu wentylacji, czy wyposażenie wnętrza w przenośne oczyszczacze powietrza. Patrząc w przyszłość musimy zmienić myślenie o tym, jaki powinien być nasz dom, aby żyło nam się w nim dobrze i zdrowo. Jak zauważa prof. Morawska, obecnie zwracamy uwagę na efektywność energetyczną, wygodę, komfort, funkcjonalność w domach, natomiast brak świadomości społecznej odnośnie znaczenia jakości powietrza w budynkach i jego wpływu na zdrowie. Dlatego musimy zmienić nasze myślenie o tym, jak budynki powinny być zaprojektowane, wyposażone i zarządzane, aby wyeliminować wszystkie ryzyka chorobowe, w tym przenoszenie infekcji. Budynki obecnie nie są projektowane, tak aby chronić nas zarówno przed zanieczyszczonym powietrzem z zewnątrz, jak i złą jakością powietrza wewnątrz. Na przeszkodzie stoją głównie względy ekonomiczne. Większość krajów ma regulacje dotyczące powietrza zewnętrznego, ale jednocześnie większość z nich nie ma standardów związanych z dbaniem o jakość powietrza wewnątrz budynków. Brakuje odpowiedniego zaangażowania rządów, i trudno jest stwierdzić, kto ponosi odpowiedzialność za taki stan rzeczy, , to powinno się zmienić.
Wykład Profesor Lidii Morawskiej dostępny jest na stronie Lidia Morawska on Health on Vimeo
Pomocne narzędzie do nauki i badania światła dziennego
W ramach sesji 10 „Daylight Education” (Edukacja o świetle dziennym), wystąpiła dr Natalia Sokół z Politechniki Gdańskiej, która specjalizuje się we wdrażaniu strategii projektowania z wykorzystaniem światła dziennego w urbanistyce.
W swoim wystąpieniu, wraz z dr Federicą Giuliani z Włoch, zaprezentowała projekt e-platformy do nauki o świetle dziennym, dedykowany zarówno studentom, nauczycielom, jak i osobom które zawodowo zajmują się architekturą. Platforma składa się z pięciu bloków tematycznych, 28 modułów i 75 przykładów. Każdy blok zawiera po 3 wykłady, liczne przykłady i ćwiczenia. Pierwszy blok poświęcony został znaczeniu światła dziennego dla człowieka, drugi dotyczy światła dziennego w kulturze i designie. Trzeci opisuje wpływ światła dziennego na efektywność energetyczną budynku. Blok czwarty to kompendium wiedzy na temat różnych metod pomiaru światła dziennego, który uzupełnia Blok piąty zawierający zestaw do symulacji i dokonywania pomiaru. Uruchomienie platformy zostało zaplanowane na styczeń 2022 roku.
Wystąpienie dr Natalii Sokół i Federici Giuliani dostępne jest na stronie Natalia Sokol and Federica Giuliani on Daylight Education on Vimeo