Silnik to serce kosiarki i jeśli nie dbamy o nie właściwie, nie będzie służyło nam długo. Regularne czynności serwisowe, takie jak wymiana oleju, świecy zapłonowej czy filtra powietrza mogą bowiem wydłużyć działanie podzespołów i mechanizmów silnika, a nawet zmniejszyć o jedną trzecią zużycie paliwa i aż o połowę emisję szkodliwych spalin. Dobra wiadomość jest taka, że większość z tych czynności możemy wykonać samodzielnie, dzięki temu będziemy mogli cieszyć się długoletnią i niezawodną pracą kosiarki w naszym ogrodzie na długie lata.
Dla własnego bezpieczeństwa, przed rozpoczęciem wszelkich prac konserwacyjnych, upewniaj się ZAWSZE, że przewód od świecy zapłonowej jest odłączony!
1. Wymień olej na nowy. W silnikach Briggs&Stratton istnieje możliwość usuwania zużytego oleju poprzez korek spustowy w misce olejowej, za pomocą specjalnej pompki lub bezpośrednio przez wlew.
UWAGA: najnowsze modele silników mogą być produkowane bez korka spustowego oleju. W takim przypadku wylewanie zużytego oleju następuje przez wlew lub odessanie specjalną pompką.
Sposób 1: przy pomocy pompki – postępuj zgodnie z instrukcją pompki.
Sposób 2: wylewanie oleju przez wlew – przed przystąpieniem do pracy bezwarunkowo i koniecznie usuń paliwo ze zbiornika. Zabezpiecz teren wokół kosiarki nieprzepuszczalnym materiałem, najlepiej pcv (np. Worek na śmieci rozcięty wpół), by olej nie dostał się do ziemi, i odkręć korek wlewu oleju. Postaw obok kosiarki pojemnik, do którego przelejesz zużyty olej i przechyl ją na bok do momentu, aż olej zacznie się wylewać z miski. Zlej całość, zabezpiecz i oddaj do specjalnego punktu utylizacji.
Wlewając nowy olej pamiętaj, że jego poziom musi być ZAWSZE maksymalny – oznaczenie na miarce „MAX” lub górna kreska.
Tę czynność wymiany oleju powtarzaj co 25 do 50 godzin pracy. Uwaga: w nowych silnikach pierwsza wymiana oleju następuje po maksimum 5 godzinach pracy, a dalej już zgodnie z powyższymi zaleceniami.
2. Paliwo ma trwałość tylko do 30 dni. Po tym czasie paliwo może rozwarstwiać się, wydzielając z siebie osady, rozpuszczalniki i substancje kleiste, nie będąc zdatnym do użytku. Oprócz tego, osady mogą spowodować zatykanie dysz i kanałów gaźnika. Koszenie trawy kosiarką ze starym paliwem może powodować nie tylko problemy z układem paliwowym, ale także nierównomierne obroty pracy silnika, nadmiernej emisji szkodliwych spalin, efektu czarnego dymu, utraty mocy. Jeżeli więc nie wypaliłeś paliwa do końca przed zimą, prawdopodobnie zdążyło się rozwarstwić i nie nadaje się do użytku.
Aby zapobiec rozwarstwieniu się paliwa, zastosuj stabilizator, który zwiększa trwałość paliwa aż do 24 lub 36 miesięcy (w zależności od rodzaju stabilizatora). Jeśli przed zimą nie wypaliłeś paliwa do końca i nie dodałeś stabilizatora do paliwa, wlej świeże paliwo do kosiarki i dodaj stabilizator.
3. Sprawdź jaki rodzaj filtra powietrza jest w twoim silniku (filtr gąbkowy lub wkład filtra papierowy). Filtr gąbkowy można wyprać ręcznie w letniej wodzie z dodatkiem detergentu, następnie nasączyć kilkoma kroplami czystego oleju silnikowego, wycisnąć nadmiar i zamontować. Wkład filtra z papieru można oczyścić przez lekkie uderzenia w równą, czystą powierzchnię – nie wolno czyścić filtra sprężonym powietrzem, może to spowodować jego trwałe uszkodzenie i przepuszczanie zanieczyszczeń do wnętrza silnika. Mocno zabrudzony wkład należy wymienić na nowy, najlepiej oryginalny z logo Briggs & Stratton.
Wymieniaj filtr okresowo co 25 godzin efektywnej pracy silnika lub częściej, w zależności od stopnia zabrudzenia. Kontroluj stan filtra co min. 8 godzin efektywnej pracy silnika.
4. Wymieniaj świecę zapłonową okresowo co 100 godzin efektywnej pracy silnika lub raz w sezonie. Świeca zapłonowa pracuje w zmiennych i trudnych warunkach, pod dużym obciążeniem cieplnym, dlatego warto dokonać wymiany przynajmniej raz w sezonie, pomimo nieprzekroczenia limitu 100 godzin pracy silnika.
5. Usuwaj starą ściętą trawę spod obudowy i noża tnącego kosiarki. Czyść regularnie kanał wlotowy do kosza kosiarki oraz powierzchnie przylegania kosza.
6. Raz w sezonie oddaj nóż tnący do naostrzenia i wyważenia do najbliższego Autoryzowanego Serwisu Briggs & Stratton.
7. Jeśli transportujesz kosiarkę zadbaj o jej i swoje bezpieczeństwo. Rozpocznij od bezwarunkowego opróżnienia zbiornika paliwa oraz szczelnego zamknięcia zaworu paliwa, jeżeli masz taki w wyposażeniu. Wychlapujące się paliwo może zalać filtr powietrza i przedostać się do cylindra (efektem będzie tzw. zalanie silnika i problemy z uruchomieniem). Ulatniające się opary paliwa mogą doprowadzić do zatrucia lub pożaru, szczególnie jeśli przewozisz kosiarkę wewnątrz kabiny pasażerskiej. Zadbaj o to, nawet jeżeli planowana podróż nie jest długa. Transportowana samochodem kosiarka powinna stać w pozycji roboczej, czyli dotykać stabilnie 4 kołami podłoża. Jeżeli pojemność bagażnika twojego auta umożliwia taką pozycję, maksymalny, bezpieczny kąt nachylenia nie powinien przekraczać 15 stopni od poziomu. Upewnij się także, że fajka od świecy jest zdjęta, a silnik ostudzony do temperatury otoczenia.
Efekty prawidłowej obsługi:
- wydłużenie żywotności silnika
- zmniejszenie zużycia paliwa nawet do 30%
- zmniejszenie emisji szkodliwych spalin nawet do 50%
Briggs & Stratton to największy na świecie amerykański producent czterosuwowych, chłodzonych powietrzem silników benzynowych o mocy od 3,5 do 35KM stosowanych w urządzeniach ogrodniczych. Producent działa w ponad 100 krajach, produkuje ponad 10 milionów silników rocznie i gwarantuje doskonałą obsługę serwisową.
W Polsce funkcjonuje ponad 300 autoryzowanych dilerów serwisowych, dzięki którym użytkownicy silników Briggs & Stratton mają łatwy dostęp do fachowej wiedzy i specjalistycznej pomocy.
www.briggsandstratton.com.pl
www.silnikmaznaczenie.pl
Zapraszamy na Facebooka: Zielony Trawnik z Briggs & Stratton
Pobierz naszą bezpłatną aplikację: ZIELONY TRAWNIK dostępną w Google Play i App Store.