Kosiarki i kosy to najintensywniej eksploatowane urządzenia ogrodnicze – każdego roku są użytkowane przez 5-6 miesięcy, a kosiarki spalinowe zbierające i mielące liście nawet dłużej. W tym roku okres ich eksploatacji może potrwać do listopada, dlatego warto o nie dodatkowo zadbać w trakcie sezonu co tylko wydłuży ich żywotność.
– Żywotność czyli sprawne funkcjonowanie i niezawodność kosiarki czy kosy w dużej mierze zależy od jej właściciela, który, kupując maszynę, przejmuje za nią odpowiedzialność. Jakość maszyny ma oczywiście duże znaczenie, ale nawet najlepsza kosiarka spalinowa pewnego dnia odmówi posłuszeństwa, jeśli jej właściciel lekceważy podstawowe zasady prawidłowej eksploatacji lub po prostu o tym zapomina. Kosiarki, które bardzo często koszą lub pracują w zapylonym środowisku, na przykład na trawnikach na piaszczystym podłożu, wymagają zdecydowanie więcej uwagi. Zaniedbywane, nie tylko tracą na wydajności, zużywają więcej paliwa i emitują więcej spalin, ale i częściej trafiają do serwisu co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Niektórzy właściciele mają tego świadomość i dbają o swoje kosiarki jak o samochody – wzorcowo, jednak większość z nich niestety przyczynia się do ich niszczenia. W tym sezonie ratowaliśmy parę wieloletnich kosiarek spalinowych Honda, oblepionych grubą skorupą zaschniętego pokosu i z dziurawymi ostrzami, które już nie nadawały się do koszenia, a silniki były narażone na przyspieszone zużycie! Warto też pamiętać o przeglądach technicznych w kontekście gwarancji, ponieważ wykonywanie okresowych przeglądów technicznych w naszej autoryzowanej sieci serwisowej oraz stosowanie oryginalnych materiałów eksploatacyjnych Honda wydłuża ten okres do pięciu lat. – wyjaśnił Marcin Samsel, Mechanik odpowiedzialny za serwis maszyn ogrodniczych w Aries Power Equipment – Generalnym Dystrybutorze Maszyn i Urządzeń HONDA w Polsce.
Najczęstsze przyczyny niesprawności kosiarek spalinowych
Kosiarka nie kosi jak kiedyś? Straciła na wydajności? Spala więcej paliwa? Wydziela więcej spalin? A może słychać falowanie silnika? Wszystkie te symptomy powinny wzbudzić zaniepokojenie. Przyczyny najczęściej są efektem zaniedbań i nieprawidłowego użytkowania maszyny:
-
Zaschnięty pokos
W trakcie koszenia źdźbła pokosu zawsze przylegają do obudowy kosiarki, jej spodu i ostrzy, a nieusuwany zasycha, mocno przylegając do powierzchni. Z czasem, nakładające się warstwy tworzą trudną do oczyszczenia skorupę, która jednocześnie blokuje funkcje kosiarki – na przykład uniemożliwia mulching, gdy dźwignia przekładni jest unieruchomiona przez pozostawiony pokos. Nieusuwana z obudowy kosiarki trawa prowadzi też do korozji w przypadku maszyn wykonanych ze stali.
– Powstające podczas użytkowania kosiarki mikroskopijne ubytki w powłoce lakierniczej powiększają się jeśli nie są zabezpieczane na bieżąco, a przynajmniej po sezonie. Uniknięcie tych ubytków jest raczej niemożliwe, ponieważ ostrza poruszające się z prędkością liniową ok. 200 km/h tworzą wir powietrza zasysający piasek, części twardych łodyg a nawet kamyki, które z impetem uderzają w obudowę. Natomiast mieszanka świeżego, wilgotnego pokosu z ziemią, która wywołuje proces fermentacji, pozostawiona w miejscach ubytków sprzyja powstawaniu korozji. – powiedział Marcin Samsel. Można zaradzić tym problemom czyszcząc, myjąc obudowę kosiarki od wewnątrz po każdym koszeniu – świeży pokos jest łatwy w usunięciu, a zaschnięty – wymaga więcej ostrożności. Myjąc obudowę za pomocą węża ogrodowego lub myjki ciśnieniowej należy uważać, by woda nie przedostała się do przewodów sterujących, do filtra powietrza i otworu tłumika. Po wysuszeniu powierzchni można przetrzeć ją szmatką z olejem, zwłaszcza miejsca ubytków powłoki lakieru, co ograniczy powstawanie korozji.
-
Pokos blokujący koła
Koła kosiarki to miejsce, na które prawie nikt nie zwraca uwagi, a należą do „miejsc wrażliwych”, w których także gromadzi się pokos. Z suchymi źdźbłami roślin praktycznie nie ma problemu, choć jest to miejsce trudno dostępne do czyszczenia, ale te wilgotne, po zaschnięciu, mogą skutecznie zablokować regulację wysokości koszenia, a nawet uszkodzić napęd lub zerwać linki napędu.
-
Zużyte noże
Noże to kluczowy element kosiarki definiujący maszynę do koszenia i kluczowy względem kondycji trawy. Noże w naturalny sposób zużywają się podczas koszenia, zwłaszcza intensywnego, dlatego rekomendowana jest ich kontrola przed każdym koszeniem. Przede wszystkim powinny być dobrze naostrzone, bo w przeciwnym razie ranią ją i niszczą trawę co może doprowadzić do obumierania roślin. Natomiast mocno zużyte – już nie koszą lecz kładą trawę.
Stopień zużycia noży łatwo rozpoznać po obłym kształcie, zmniejszaniu się ich powierzchni, wyszczerbionych ostrzach. Zmniejszająca się powierzchni noży wpływa na ich wyważenie, natomiast zanikające łopatki nie przesuwają pokosu do kosza. Mocne zużycie noży może świadczyć o zbyt długim okresie eksploatacji, ale także o jakości trawnika. Jeśli kosiarka pracuje na przerzedzonym trawniku, na wysuszonym i piaszczystym podłożu, ostrza ulegają piaskowaniu o dużym natężeniu, czego skutkiem są nawet dziury w stalowych nożach. W takim przypadku kosiarka traci wydajność. Każde uszkodzone czy zużyte ostrza powinny być wymienione na nowe – przynajmniej przed sezonem i systematycznie ostrzone w trakcie sezonu.
-
Zużyty, zanieczyszczony filtr powietrza
Filtr powietrza w kosiarkach spalinowych dostarcza do silnika czyste powietrze, bez którego silnik nie może działać. Zatkany filtr ogranicza dopływ powietrza do silnika, a uszkodzony – przepuszcza pył i osad, które spowodować zanieczyszczenie gaźnika, nadmierne i zbyt szybkie zużycie cylindrów, tłoków i pierścieni silnika.
Filtr powietrza powinien być sprawdzany przed każdym użyciem kosiarki, zwłaszcza gdy maszyna jest użytkowana intensywnie i w zakurzonym środowisku. Podczas kontroli filtra powietrza należy uwzględnić dwa kryteria – czas eksploatacji i stopień zużycia. W praktyce, częstotliwość wymiany zależy od warunków pracy danej maszyny i intensywności jej eksploatacji, chyba że wydarzą się jeszcze inne sytuacje, np. zalanie filtra olejem lub paliwem.
– Zalanie filtra olejem może się zdarzyć, gdy kosiarka zostaje przechylona na złą stronę czyli na stronę, po której jest filtr powietrza. Inną przyczyną może też być pozostawienie paliwa w gaźniku na dłuższy czas lub stosowanie paliwa złej jakości co powoduje zanieczyszczenie gaźnika, którego skutkiem może też być zalanie filtra powietrza paliwem. W takich przypadkach filtr powietrza musi być natychmiast wymieniony, inaczej może pojawić się falowanie silnika, utrata mocy i wydajności, większe zużycie paliwa i zwiększona emisja spalin. Zwłoka z wymianą filtra powietrza może skutkować zniszczeniem silnika i koniecznością jego wymiany. – wyjaśnił Marcin Samsel.
-
Zabrudzona świeca zapłonowa
Zanieczyszczona świeca zapłonowa jest skutkiem pracy kosiarki z zatkanym filtrem powietrza czyli tak, jakby silnik pracował na ssaniu. Wówczas silnik traci na mocy i zużywa więcej paliwa.
-
Zanieczyszczony kosz
Kosz służy do gromadzenia pokosu, który jest do niego wrzucany pod warunkiem, że w koszu panuje stała cyrkulacja powietrza. Jeśli kosz jest nieoczyszczony, ten niezbędny przepływ powietrza jest zaburzony. W konsekwencji koszona trawa nie jest zasysana do kosza – pozostaje w części na skoszonym trawniku, przykleja się do spodu kosiarki i obudowy, może też blokować ruch noży.
-
Uszkodzony fartuch ochronny
Uszkodzony fartuch ochronny stwarza zagrożenie dla osoby koszącej. Umieszczany jest w kosiarkach po to, by chronić nogi operatora przed szyszkami, kamykami czy twardymi łodygami roślin i zużywa się w sposób naturalny podczas koszenia. Uszkodzony fartuch nie spełnia tej roli, dlatego warto sprawdzać jego stan przed koszeniem i wymienić w przypadku takiej konieczności.
Co należy sprawdzać przed każdym koszeniem?
Przed każdym uruchomieniem kosiarki spalinowej należy sprawdzić:
-
noże – ostrość, ogólny stan i działanie dźwigni sterowania ostrzy. Tępe ostrza należy naostrzyć, a zużyte lub zdeformowane – wymienić,
-
kosz – czystość zapewniającą dobrą cyrkulację powietrza i mocowanie,
-
poziom oleju,
-
filtr powietrza – czystość i stopień zużycia. Zabrudzony należy dokładnie oczyścić, a zużyty – wymienić.
Co 50 motogodzin lub mniej więcej co 6 miesięcy powinno się wymienić olej silnikowy i sprawdzić świecę zapłonową.
W przypadku kos spalinowych, przed każdym uruchomieniem należy:
-
sprawdzić stan części tnącej i osłonę,
-
oczyścić przestrzeń wokół głowicy przekładni,
-
sprawdzić stan wkładu filtra powietrza – czyszczenie wkładu i obudowy filtra powinno się standardowo wykonywać co każde 25 motogodzin,
-
sprawdzić wolne obroty, działanie dźwigni przepustnicy, przycisku STOP