Jak walczyć z jesienną chandrą?

jesien_fot. studio migafka Gdy po wakacjach zostają już tylko wspomnienia, a z szafy zamiast letnich sukienek wyciągamy ciepły płaszcz i rękawiczki to znak, że nieuchronnie nadchodzi jesień. Niestety o tej porze roku szczególnie często dopadają nas smutek i apatia…

Jesienna chandra, określana jako sezonowe zaburzenie afektywne to reakcja na deficyt światła słonecznego, którego natężenie już w październiku jest kilkakrotnie niższe niż w pogodny, wiosenny dzień. Odejściu lata towarzyszy też zwykle silne poczucie straty. Wakacje to przecież czas urlopów, intensywnych spotkań towarzyskich i aktywności na świeżym powietrzu. Tymczasem teraz musimy sprostać codziennym wyzwaniom bez wsparcia korzystnej, ciepłej aury. Jeżeli zauważymy u siebie tak niepokojące objawy jak chroniczne zmęczenie, nieuzasadniony smutek, drażliwość i kłopoty ze snem, nie czekajmy na dalszy rozwój sytuacji. Zacznijmy działać od razu.

Moc witamin

Sprzymierzeńcem w walce z objawami jesiennej chandry może być wartościowa, odpowiednio zbilansowana dieta. Zadbajmy by była szczególnie bogata w magnez, potas, wszystkie niezbędne aminokwasy i witaminy z grupy B, które regulują pracę układu nerwowego. Wybierajmy zboża z pełnego przemiału, a do kanapki zawsze wkładajmy różne warzywa. Brązowy ryż, kasze, orzechy i rośliny strączkowe to znakomita baza dla komponowania smacznych, jesiennych dań. Spróbujmy też w każdym posiłku „przemycić” porcję surowych warzyw lub owoców, gdyż zawarta w nich witamina C wzmacnia naszą odporność i witalność. Zamiast kolejnej filiżanki kawy wypijmy bogate w magnez kakao, a w ciągu dnia postawmy na naturalne, ziołowe i owocowe herbatki, które w przeciwieństwie do herbaty czarnej nie będą nas odwadniać. Cukier jest bardzo zwodniczym pocieszycielem przy jesiennych smutkach. Poprawia nastrój na krótką chwilę, łatwo wciąga w spiralę uzależnienia i ograbia organizm z kluczowych dla naszego nastroju witamin i minerałów. Apetyt na słodycze możemy zaspokoić sięgając po ekologiczne, suszone owoce – morele, śliwki, figi czy rodzynki.

Rusz się…

Aktywność fizyczna to niezawodny sposób na przezwyciężenie apatii i zniechęcenia. Jeżeli wejdzie nam w nawyk to świetny nastrój może nam towarzyszyć przez cały rok, a jednocześnie zyskamy pancerz ochronny przed wieloma chorobami i dolegliwościami, których przyczyną jest właśnie brak ruchu. Jesienne dni często nie zachęcają do spacerów ani sportów w terenie, ale to właśnie idealny czas w roku na basen czy siłownię. Wysiłek fizyczny dotlenia organizm, wzmacnia odporność i sprawia, że wydzielają się endorfiny czyli hormony szczęścia. Jeżeli to możliwe zapewnijmy sobie towarzystwo drugiej osoby, która będzie z nami chodzić na zajęcia sportowe. Najlepiej gdyby był to ktoś kto ma więcej optymizmu i entuzjazmu od nas. Te cechy są bardzo „zaraźliwe”.

Sen i VITAlność

Materac Vita_Janpol Trudności ze wstawaniem rano, wynikające z ciągłego zmęczenia i uczucia niewyspania, bywają ciężkie do zniesienia. Zdarza się, że dodatkowo pogłębiamy je śpiąc na niewygodnym, źle dobranym materacu. W pokonaniu tego problemu przychodzi nam z pomocą firma Janpol, producent materaca VITA. Model ten wyróżnia ergonomiczne wyprofilowanie, które w połączeniu z naturalnym wypełnieniem zapewnia głęboki, relaksujący sen. Ludzkie ciało wymaga w różnych miejscach innej siły podparcia, dlatego VITA posiada aż siedem stref twardości. Idealnie dopasowuje się do indywidualnych wymiarów ciała, zwiększając przez to efektywność nocnego wypoczynku. W połączeniu ze zdrową dietą i aktywnością fizyczną, sen na tak komfortowym materacu to doskonały sposób na pogodną jesień, niezależnie od warunków za oknem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *